Tuesday, 10 April 2012

-hidayah dan keimanan-

Assalamualaikum wbt


senyummm, tak perlu kata apa2. :))

hehe.

harini aku ade nak bagi tazkirah pendek sedikit.

malam2 ni hati ak tiba2 sayu.

erm,teringat pulak time aku bagi tzkirah, teguran or 

kongsi ilmu/cerita kat junior2 and batchmates dulu2. 

ade yang terima, ade yang tak. biaselah kan.


insyaAllah and perjuangan ini pun belum berakhir.

dakwah itu sudah pasti. ^^












ini adalah kisah ttg seorang lelaki yg 

bernama Muhammad Abdullah atau Smith

yg telah convert agama dari Kristian kpd Islam.

cerita ini dismpaikan oleh Mohamad A Joban,

Imam di Masjid Ar-Rahmah di Washington, USA.


Smith berasal dari Chicago dan brpindah ke Olympia

lebih kurang 17 tahun yg lalu.

dia selalu mmakai kopiah putih sejak brgelar Muslim.


pada 1996, ibunya telah jatuh sakit di Chicago.

ketika di rumah ibunya, ibunya bertanya

'adakah anda Smith?'

dia berkata 'tidak ibu, nama saya sekarang

ialah Muhammad Abdullah'

'adakah anda seorang Muslim', tanya ibunya.

dia berkata 'ya'.

ibunya mnjadi sgt marah, dan mnanyakan 

mngapa mngikuti agama pengganas dan kekerasan itu.

ibunya turut mnyatakan macam2 ttg buruknya Islam. 

Muhammad Abdullah mmahami bhawa ibunya

telah dicuci otak oleh pihak media.

jadi, selama 2 minggu dia tdk pernah brbicara

ttg Islam di rumah itu.

dia hanya mnunjukkan keislamannya mlalui

tindak tanduknya.

dia memasak, mmbersihkan rumah,

mmbawa ubat-ubatan dan mnemani ibunya sblum tidur

sperti biasa.

ringkasnya, dia mmberikan layanan yg baik

dan mngambil berat akan kbajikan ibunya.

ketika tibanya wktu berdoa, dia mminta izin

dan brdoa di sisi ibunya. 



'Smith, datang ke sini,' kata ibunya slepas 2 minggu.

'tahukah anda bhawa ktika anda masih kecil, 

ayahmu sering mmbawamu ke gereja? 

tetapi gereja itu tdk pernah mngubah hidup kamu.

bila anda remaja, anda pulang ke rumah 

dalam keadaan mabuk dan mmnggil nama sy

dalam keadaan kurang ajar.' 

'tetapi sekarang anda benar2 berubah.

anda terbang dari Olympia datang ke sini,

melintasi ribuan kilometer, smentara kakak 

dan abang anda yg tinggal di bandar ini,

hanya mngirimkan bunga dan menelefonku.

selain itu, anda selalu mmbuat saya tenang

selama 2 minggu ini. terima kasih nak.'


Muhammad Abdullah berkata:

'Ibu, ini adalah Islam.

adakah anda tahu bhawa Allah swt 

mminta saya utk mnyembah Dia dan

meminta saya utk berbuat baik kepada anda?


dan Nabi Muhammad saw brsabda, 

bahawa jika sy mnyenangkan Allah,

dan sy tidak mnyenangkan anda, saya tidak akan ke syurga.'


baginda juga pernah brsabda:

syurga berada di bawah telapak kaki ibumu.


 lalu ibunya brkata, 'Smith! apa yg harus saya lakukan

jika sy ingin mnjadi seperti anda?

'adakah anda yakin bu? ibu kata sebelum ini

bhawa ini adalah agama pngganas,' kata Smith.

ibunya berkata,' Ya, saya yakin,

kerana itu telah mngubah hidup anda.

ia juga telah mngubah peribadi dan perilaku anda.


ibunya telah meninggal dunia 3 tahun kmudian

dan Muhammad Abdullah juga mninggal 

pada 12 Mac 2008.

innalillahi wa inna ilaihi raajiuunI.



ibunya mnjadi seorang muslimah kerana 

prbuatan baik dan perilaku anaknya.


semoga Allah mnempatkan mreka dlm

kalangan mreka yg beriman dan di syurga.

aminn.




kesimpulannya, toleransi yang ditunjukkan

Islam kepada org yang mnentang keras 

atau berselisih dgnnya, mrupakan cara yang

bijak dalam usaha mngajak mereka utk

memasuki agama yg benar ini. 

ingatlah juga, prbuatan dan prcakapan

kita adalah pnentu lngkah kita

sama ada ke syurga atau neraka.

allahualam. 








insyaAllah, stakat ini saja entry kali ni.

segala yg baik dtg dripada Allah,

dan segala yg buruk dtg dripada klemahan aku sndiri.

daa~

selamat beramal little loverss! <3










#doakan aku berat badan turun. ohh, gosh!






















No comments: